Energy is Flowing

Verslaafd aan je smartphone?

Recent kwam ik er achter dat ik mijn smartphone veel te veel checkte voor updates. Soms zeer dwangmatig elke 5 minuten checken voor Facebook-updates, WhatsApp of Nu.nl. Het gebeurd meestal automatisch, niet omdat ik het echt wilde. Zelfs als ik aan het koken was of nog erger tijdens een gesprek. Erg vervelend en omdat het zo compulsief werd, ook erg onbevredigend en je wordt er behoorlijk rusteloos van. Hoe werkt het in je brein en hoe van deze vervelende gewoonte af te komen?

Wat gebeurt er in mijn hersenen als ik mijn telefoon check voor updates? Het eerste wat ik deed om te onderzoeken is om zorgvuldig te merken wat er gebeurt in mijn hersenen. Wat direct opviel was de betrokkenheid van mijn hippocampus. Elke keer als ik liep voorbij  de op tafel gelegen smartphone liep, voelde ik aandacht in de hippocampus. Waarschijnlijk zijn dit neuronen die contact met elkaar maken. Je kunt dit eenvoudig controleren, de hippocampus is grofweg gelegen tussen je wenkbrauwen en oren aan binnenzijde van je hersenen.

De delen van de hersenen die betrokken zijn bij verslaving. Bron: http://www.helpguide.org/harvard/how-addiction-hijacks-the-brain.htm

De delen van de hersenen die betrokken zijn bij verslaving. Bron: http://www.helpguide.org/harvard/how-addiction-hijacks-the-brain.htm

De hippocampus is het deel van het brein van het kortetermijngeheugen, waar nieuwe herinneringen worden opgeslagen.  In de hippocampus voel ik dus een soort tinteling als er een smartphone in de omgeving is. Waarschijnlijk is de hippocampus  al vertelt door de amygdala, dat er een smartphone is zichtbaar. De amygdala is het kleine amandelvormige deel van de hersenen, waar scenarios van zintuigelijke ervaringen worden opgeslagen gekoppeld aan emoties.

Als als je leest over verslaving van elke vorm van een drugs of een gewoonte, dan zal het voor smartphones op een zelfde soort manier werken:

De hippocampus onthoudt de herinneringen van het checken van het moment dat je de voetbalstand checkte en je favoriete team had gescoord, of dat je een positieve email kreeg of de schattige video van katter die werd gedeeld op Facebook of de sexy foto gedeeld op Instagram, enz. Wanneer dit gebeurt, dan komen extra neurotransmitter dopamine vrij uit de nucleus accumbens. Dit geeft je het gevoel van plezier en geluk. De informatie van hoe dit geluk tot stand kwam wordt opgeslagen in de hippocampus en de de aanwezige stimuli in de amygdala. Zodat elke keer dat je in de juiste omgeving bent, weer de dwang voelt om je smartphone te checken. En vaak heb je je telefoon al in je handen voor dat je het bewust door hebt.

Aangezien de smartphone is voor de meeste mensen binnen bereik is zal dit verlangen constant gebeuren en veroorzaakt het een zeer onrustige toestand. Zelfs als het checken van je smartphone je geen plezier geeft, want je hebt geen nieuwe berichten en er is niets spannends gebeurd in de wereld in de laatste tien minuten, nog steeds de dwangmatige gewoonte zal blijven. Dit zal waarschijnlijk negatieve effecten op stress hebben. Hoewel er geen wetenschappelijk bewijs is om dit te ondersteunen. Tot nu toe is het alleen maar bewezen dat de smartphone gebruiken voor het slapengaan een negatief effect heeft op slapeloosheid. duh …

Hoe bewuster om te gaan met je smartphone

wifi-less-restaurant

Wi-fi vrij restaurant in Carlinford, Ierland.

Hoe te stopppen met deze dwangmatige gewoonte? Natuurlijk het makelijkste zou zijn om mijn Lumia 920 gewoon weg te gooien in en mijn oude geliefde Nokia 3210 terug te nemen. Helaas heb ik mijn smartphone nodig voor het werk. Dus dat gaat niet.

Wat wel helpt is om zijn smartphone vrije periodes te hebben  van 1 uur of tussen 8 en 10 savonds. Of om te stoppen met social media op een smartphone of stoppen met surfen op een browser op een smartphone. Meestal is het wel genoeg om een keer per dag het nieuws te checken. Nog beter dan smartphone-loze periodes is om geen smartphone te gebruiken in bepaalde situaties zoals in een vergadering, met de kinderen of vooral in een restaurant!

Als je toch niet zonder smartphone kunt, dan kun je op zijn minst nog leren om bewust te worden van het moment dat je naar je smartphone grijpt. Je kunt jezelf trainen om bewust te worden van wanneer je de dwang in de hippocampus te voelt om je smartphone te pakken. Dan zul je nog even nadenken voor dat je je smartphone pakt en afvragen of het wel echt nut heeft? Dit is net als mindfulness, je leeft in het moment en bent bewust van wat er werkelijk gaande is in je lichaam. Het gedeelte van de hersenen dat je bewust houdt is de prefrontale cortex. Dus je moet op een hoger niveau bewust blijven en zelfs als de opwinding in de hippocampus komt, dan voel je het als een briesje en laat je het gewoon voorbij gaan.

Een ander iets wat je kunt doen is om NLP toe te passen en je als het ware te herprogrammeren. Je kunt een negatief gevoel aan het zien van een smartphone koppelen. Dit is vrij simpel en effectief, dan zul je ook op zijn minst nog een keer nadenken voor dat je na je smartphone reikt. Gewoon een soort Pavlov reactie afleren.

Dus wees bewust met je gehele brein en lichaam. Laat je niet leiden door instinctieve korte termijn doelen en verminder je smartphone gebruik!

One thought on “Verslaafd aan je smartphone?

  1. bianca

    Heel mooi stuk! Heel interessant ook.. Ik heb pas een blogje geschreven over neuroplasticiteit, heeft er veel mee te maken. Dankzij jouw stukje ga ik wat bewuster worden met mijn smartphone..

    groetjes bianca

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>